نویسنده: کبری قیصری




 

مواد لازم:

یک هندوانه استوانه‌ای شکل که دمایی معادل دمای اتاق داشته باشد. یک هویج 5 سانتیمتری و یک ته خیار.

ابزار و لوازم مورد نیاز:

چاقوی پوست کنی، چاقوهای 15 سانتی‌متری و 20 سانتی متری. تراش پوست مرکبات، قاشق، یک سیخ فلزی بلند یا تیشه یخ شکنی، یک سیخ چوبی 25 سانتیمتری و یک خلال چوبی.

نکات و زمان بندی:

درست کردن چاه 20 دقیقه طول می‌کشد. می‌توانید آن را روز قبل از میهمانی درست کنید.

موارد استفاده:

تزیین اصلی روی میز پیک نیک، یک تزیین فوق العاده برای جشن‌های بهاره یا پذیرایی‌های عروسی.
1- انتهای یکنواخت و گنبد شکل هندوانه را برای بالای چاه استفاده کنید. با یک چاقوی بزرگ یک برش در فاصله دو تا پنج سانتیمتری سر دیگر هندوانه بدهید. هندوانه را روی بخش بریده شده قرار دهید.
2- طرح مورد نظر خود را بررسی کنید. قوس میانی باید دو تا چهار سانتیمتر عرض داشته باشد. برش‌ها را با چاقوی 15 سانتیمتری خود عمیق کنید و این بخش‌ها را بیرون بیاورید. گوشت هندوانه را بیرون بیاورید به طوری که فقط هاله‌ای صورتی رنگ از آن روی قوس بالای چاه باقی بماند.
3- اطراف داخلی ته هندوانه را ببرید به طوری که دیواره گرد آن دو سانتیمتر ضخامت داشته باشد. گوشت ته هندوانه را با یک قاشق بیرون بیاورید. در ته هندوانه پنج سانتیمتر از گوشت آن را دست نخورده نگه دارید.
4- با تراش پوست میوه 3 یا 4 نوار افقی روی پوست اطراف پایه چاه ایجاد کنید. یکی از این نوارهای افقی را به عنوان طناب سطل چاه استفاده خواهیم کرد. با چاقوی پوست کنی شیارهای کوچک را در اطراف بالای پایه ایجاد کنید. این شیار‌ها شکل آجری به دیواره چاه می‌دهد مانند تصویر با تراش پوست میوه، الگوی آجری را در اطراف پایه کامل کنید.
5- از برش‌های برداشته شده در مرحله دو یک میله افقی ایجاد کنید. این میله باید از نظر ضخامت با قوس بالای چاه هماهنگی داشته باشد و دو سانتیمتر بلندتر از فاصله دو لبه قوس باشد.
6- میله افقی باید کمی بالاتر از نیمه قوس به شکل افقی روی آن قرار گیرد. روی دو طرف قوس بالا و پایین جایی که باید این میله افقی قرار گیرد را علامت بزنید میله را کنار بگذارید و یک برش یک سانتی‌متری در داخل ستون‌های قوس در جایی که علامت زده‌اید ایجاد کنید.
7- یک سیخ فلزی یا تیشه یخ شکنی را صاف و به شکل طولی از میان میله افقی رد کنید. آن را بیرون بیاورید و سوراخهایی روی پوست هندوانه در محل برش قرار گیری میله افقی ایجاد کنید. سر گرد سیخ چوبی را به طوری که طول آن یک سانتیمتر طولانی‌تر از فاصله دو ستون قوس باشد ببرید. نوک تیز سیخ چوبی را در داخل سوراخ اول فرو کنید. میله افقی را به شکلی که بتوانید سیخ را از سوراخ میانی آن بگذرانید. سیخ را از بین آن عبور بدهید. انتهای آزاد سیخ را در داخل ستون بعدی قوس فرو کنید و با کنار اقوی بزرگ سیخ را در جای خود محکم کنید.
8- یک هویج را به شکل مکعب مستطیلی به ضخامت 6 میلیمتر ببرید. دسته را مانند تصویر از روی این مکعب مستطیل ببرید. لبه‌های دسته را صاف کنید و آن را روی بخش بیرون مانده سیخ قرار دهید.
9- یک انتهای طناب را در جایی که ستون عمودی قوس و میله افقی به هم می‌رسند قرار دهید. طناب را چند بار دور میله افقی بچرخانید. سر آزاد طناب را داخل چاه بیندازید.
10- داخل یک تکه دو تا پنج سانتیمتری خیار را خالی کنید. برش‌های V شکلی را روی طرفین آن ایجاد کنید تا طرح یک تکه چوبی را پیدا کند. یک خلال چوبی در بالای سطل وارد کنید انتهای طناب را سوراخ کنید و خلال را از سر دیگر سطل بیرون بیاورید. روی سطح طرح آجری درست کنید.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم